| Limburg Danst Weert 2010 |
|
|
|
| Geschreven door Cees Boutkan |
|
Weert “Limburg Danst” 2010
Een combinatie van enkele dansscholen uit Limburg organiseerde voor de 3e keer het festival “Limburg Danst”. Vorig jaar uitgeroepen tot wedstrijd van het jaar (volgens de VDN).
Ik was uitgenodigd om te jureren op zowel de zaterdag als de zondag en dat had ik in eerste instantie ook toegezegd. Kort na mijn toezegging kregen wij het bericht dat een paar ‘oud’ medewerkers van onze dansschool een reunie zouden organiseren op zaterdag. Dit bleek uiteindelijk een gigantisch feest te worden met ruim 300 bezoekers (meer konden er niet in) en een wachtlijst van ca 50 personen. Hartstikke tof en dus de reden waarom ik er op zaterdag niet was. Zondagmorgen vertrok ik in alle vroegte naar Weert om dit gezellige evenement te jureren.
Zaterdag senioren en 10-dans:
In de 10-dans wedstrijd plaatsten Jorgos & Tamara zich direct voor de volgende ronde met het hoogste aantal crosjes. Zij waren beide ziek en dat was de reden waarom ze in de halve finale op hebben gegeven. Dit ook om zichzelf te sparen voor het Europees kampioenschap in Moldavië de week daarna, waar zij samen met mij naar toe zouden gaan. Jammer want de titel was zeker binnen bereik voor ze.
Senioren III A: 5e – Ignatius & Sonja Groenewoud 7e – Theo & José Peeters
Senioren II A 2e – Hans & Marjan van der Zanden
Senioren I A 4e – Guido & Veronique Schouterden*
Senioren III hoofdklasse 7e – Willy & José v/d Brandé* 8e – Gerard & Annemie v /d Boogaard 10e – They & Wilma van Boekhold 15e – Piet & Ineke Koeken
Senioren II hoofdklasse 12e – Frits & Joke v/d Luijtgaarden
Zondag adults
Nieuwelingen 2e – Marcel Jacobs & Monique Schmitz 16e – Waleter Jans – Alexandra Vrinssen
C klasse 12e – Thomas Bergmeijer – Nynke Evers 16e – Bob & Laura Bremmers
B klasse 4e Gidi Bullens – Gerrie van Nistelrooij
Hoofdklasse 6e – Jasper Sonnevelt – Gonja Tambach 9e – Paul van de Riet & Stefanie Maycock
Hoofdklasse finale
1e – Dennis & Samantha Kregen waarschijnlijk bij de juryleden het voordeel van de plaatsingen op het NK. Voor mij vandaag absoluut geen winnaars. Dennis staat teveel achterover en ontneemt de vrijheid van bewegen bij Samantha en er zat mede daardoor totaal geen moving in dit paar. Ik ben beter gewend van ze. Dat ik ze de quickstep heb laten winnen had louter te maken met hun sterkere conditie dan de nummers 2 van vandaag. 2 – 2 – 2 – 2 – 1
2e – Roeland & Helena Vandaag absoluut in hun beste doen. Duidelijk verbeterde poise, goed gebruik van de muziek en de choreografie was duidelijker afleesbaar. Voor mij (en gelukkig ook nog voor andere juryleden) de beste Nederlanders voor deze dag. 1 – 1 – 1 – 1 – 2
3e – Paul & Cynthia Een paar met veel ruimte in de moving dances. Tango mist snelheid en de quickstep oogde wat zwaar. 3 – 4 – 3 – 3 – 5
4e – Jan Willem & Kendra Een paar wat zich min of meer verzekerd kan noemen van een plaats in de finale of dicht daarbij. Duidelijk meer energie gekregen en dat is vooral in de tango en quickstep zichtbaar. Soms iets teveel vanuit de armen gedanst en het voetenwerk MOET beter worden. Niet Alleen omdat een hak een hak moet zijn omdat het zo ‘in het boekje staat’ maar ook omdat het voor een goede beweging nodig is om de juiste voetzettingen te maken. 4 – 3 – 4 – 5 – 3
5e – Giovanni & Tiffany Onze Belgische vrienden werden vooral ondersteund door 2 Belgische en 1 USA (Belgisch) jurylid. Via de herkansing kwamen zij in de halve finale en vervolgens in de finale. Ik zou niet weten wie ik in hun plaats in de finale zou moeten zetten ik kon geen duidelijke keuze maken voor dat 6e paar. De eerste 5 paren waren wel duidelijk voor me. Met van de Belgische juryleden 2e en zelfs 1e plaatsen werden zij 4e in de foxtrot en 5e in de overige dansen. Dit vond ik absoluut over gewaardeerd. Mijn plaatsingen 6 – 6 – 6 – 6 – 6
6e – Jasper & Gonja Zij dansten vandaag een hele nette wedstrijd waar weinig aan te merken was op hun techniek. Af en toe wat vast in de rug, maar duidelijk in wat ze wilden laten zien en daarmee ook verdiend finalist. 5 – 5 – 5 – 4 – 4
Ciao Bout |